خلاقیت در تبلیغات

خلاقیت در تبلیغات

خلاقیت در تبلیغات

خلاقیت در تبلیغات

از یک متخصص در زمینه تجارت سوال کنید که کلید موفقیت در تبلیغات چیست و شما احتمالا پاسخی دریافت خواهید کرد که: هیچ چیزی موثرتر از تبلیغات خلاقانه نیست.

تبلیغات خلاقانه بیشتر در ذهن می­ماند، با کمترین هزینه رسانه ­ای کار می­کند و سریعتر جامعه ­ای طرفدار را شکل می­دهد.

اما آیا تبلیغات خلاقانه موثرتر از تبلیغ ساده­ ی یک محصول با توضیح سود و ویژگی های آن محصول است و توان این را دارد که مردم را به سمت خرید محصول ما سوق دهد؟

آزمایش­ های متعدد آزمایشگاهی به نتایجی دست­ یافته­ اند که نشان می­دهد تبلیغات خلاق توجه بیشتری را به خود جلب می­کنند و منجر به نگرش مثبت مردم نسبت به آن محصول می­شود. اما هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد این پیام ها چگونه حس خرید را برانگیخته می­کنند.

به طورمشابه تحقیقات تجربی نشان می­دهند که تبلیغ خلاق با درآمد اصلی فروش ارتباط مستقیمی دارد.از آنجایی که مدیران شرکت­ها و آژانس­هایی که به آن­ها قول داده­اند، یک راه سیستماتیک و دقیق برای ارزیابی تبلیغات خود ندارند، تبلیغات خلاقانه یک راه حل منطقی برای آن­ها است.

خلاقیت چیست؟

برپایه ادبیات روانشناسی، خلاقیت تعریفی مشابه تفکر واگرا دارد یعنی توانایی یافتن راه حل های غیر معمول و پنهان برای یک مشکل.

یکی ازپیشگامان دراین زمینه الیس پل تورانس، روانشناس آمریکایی بود که آزمون­ های تفکرخلاقانه (TTCT) را توسعه داد که با استفاده ازاندازه­ گیری­ هایی، توانایی افراد برای تفکر واگرا در دنیای کسب و کار را می­سنجیدند.

تورانس پاسخ به این آزمون را در پنج بعد خلاصه کرد:

1- تسلط و شیوایی در گفتار

2- اصالت

3- جزییات

4- انتزاع

5- مقاوت در برابر ناامیدی

تسلط و شیوایی در واقع توانایی ایجاد تعدادی ایده برای یک مساله است.

مانند لیست کاربرد­هایی که شما می­توانید برای یک گیره ­کاغذ پیشنهاد کنید.

اصالت یعنی اندازه گیری پاسخ های غیر معمول و خاص. جزییات تعداد ویژگی های منحصربه­فرد یک پاسخ است وانتزاع اندازه­ گیری می­کند که یک شعار یا یک کلمه فراتر از یک برچسب برای یک محصول است. و با مقاوت توانایی این را دارا هستید که عوامل مختلف را در نظر بگیرید.

ویژگی های تبلیغات مفیدویژگی­ های تبلیغات مفید

1- اصالت: یک تبلیغ خوب باید دارای عناصری باشد که بیننده را شوکه کند و قبل از آن دیده نشده باشد. تمرکز باید روی ایده های منحصر به فرد باشد مثلا اگهی می­تواند متفاوت از راه های معمول بصری و کلامی باشد.

2- انعطاف­پذیری: یک آگهی موفق در زمینه انعطاف­پذیری، محصول را به طیف وسیعی از کربردها مرتبط می­کند. مثلا یک آگهی که برای شرکت قهوه پخش شده بود مردی را نشان می­داد که در حال شست شوی ظرف ­ها و انجام کارهای خانه بود در حالی که درکنار آن تعدادی زن از نوشیدن قهوه لذت می­بردند.

3- پیچیدگی: بسیاری ازآگهی­ ها حاوی ایده ­ها و جزییات ساده هستند. برای مثال تبلیغ یک ماست طعم دار که در آن زن  درحال خوردن ماست است و انگشتان او به شکل توت فرنگی نشان داده می­شوند.

4- سنتز: این بعد از تبلیغات در واقع ارتباط دادن اشیا یا ایده های نامربوط به یکدیگر است.

در یک آگهی خرگوش ­هایی را نشان می­دهد که در حال جوییدن آدامس موزی هستند و این ارتباط باعث ایجاد یک خط داستانی می­شود.

5- ارزش ­هنری: درآخر، آگهی هایی با ارزش هنری بالا بسیار موفق بوده و دیده می­شوند، این آگهی ها شامل عناصر موسیقیایی و جلوه های بصری هستند و بر ذهن بیننده اثر گذاشته و ماندگار می­مانند.

تبلیغات خلاقانه

این مقاله را به اشتراک بگذارید.